ජෙට් ඉන්ධන අයිස් වී…


2008 ජනවාරි මාසෙ ලන්ඩන් වල හීත්‍රෝ ගුවන්තොටුපලේදී සිදුවූ හදිසි ගොඩබෑමකදී අනතුරට ලක්වුන බ්‍රිතාන්‍ය ගුවන්සේවයේ බෝයිං 777 ගුවන්යානය ගැන සමීක්ෂන වාර්තාව ඊයේ නිකුත්කලා.

අපි හැමෝම පුදුමවන විදියට අනතුරට හේතුව වශයෙන් බ්‍රිතාන්‍ය ගුවන් අනතුරු සමීක්ෂන ශාඛාව ( Air Accidents Investigation Branch, AAIB-UK) කිව්වේ ගුවන්යානයේ ඉන්ධන ටැංකියේ සිදුවූ අයිස් කැටි ගැසීමක් නිසා අනතුර සිදුවුනා කියලයි.

ගුවන්යානයේ ඇන්ජින් සියල්ල ක්‍රියාවිරහිත වීම නිසා හදිසියේ ගොඩබෑමට සිදුවූ ගුවන්යානය, ගොඩබෑමෙදී අනතුරට ලක්වුනා. ඒත් වාසනාවකට වගේ ජීවිත හානියක් උනේ නැහැ.

බ්‍රිතාන්‍ය ගුවන් අනතුරු සමීක්ෂකයන්ට විශ්වාස කරනනේ ගොඩබිමින් ඉතා ඉහලදී පවතින උෂ්ණත්වය අනුව ජෙට් ඉන්ධන ටැංකිය ඇතුලේ අයිස් කැටි ගැසී ඒවා ගුවන්යානයට ඉන්ධන සපයන නල ඇතුලත හිරවීම නිසා ඇන්ජින් වලට ඉන්ධන නැතිවී යෑමෙන් අනතුර සිදුවුනා කියලා.

1948 දී බ්‍රිතාන්‍යයේ රාජකීය ගුවන් හමුදාවට අයත් යානයකත් මෙවැනිම දෙයක්වුනා. Attacker FB2 යානයේ ඇන්ජින් දෙකම ක්‍රියාවිරහිත වී තියෙද්දි නියමුවන් ඒ යානය සුරක්ෂිතව ගොඩබෑවා. ඊට පස්සෙ දවසෙ උදෑසන පරීක්ෂා කරද්දී ඉන්ධන ෆිල්ටර් වල වතුර තියෙනවා ඇරෙන්න අනතුරට කිසිම හේතුවක් ඔවුන්ට ලැබුනෙ නැහැ. ඊට පස්සෙ යානය පරීක්ෂන ගමනක සාර්ථකව යෙදුනා. ඒ නිසා නිගමනය උනේ ඉන්ධන වල තිබු වතුර කැටිගැසීමෙන් එය සිදුවුනා කියලයි.

සාමාන්‍ය කාමර උෂ්ණත්වයෙදී ජෙට් ඉන්ධන වල ජලය ප්‍රමාණයක් මිශ්‍ර වෙලා තියෙනවා. ඔවුන්ගේ නිගමනය උනේ උෂ්ණත්වය නිසා ඉන්ධන වලින් මෙම ජල සංඝටක වෙන්වී කැටි ගැසීමෙන් මේක සිදුවුනා කියලයි. ඉන්පසු ඔවුන් කලේ ජෙට් ඉන්ධන වලට මෙතනොල් වැනි antifreeze වර්ගයක් එකතු කිරීමයි. ඉන්පසුව එවන් අනතුරු සිදුවුනේ නැහැ.

කොහොම උනත් බෝයිං 777 ගුවන්යානයේ ඉන්ධන අයිස් උනේ කොහොමද කියලා පරීක්ෂණ වාර්තාව කියන්නේ නැහැ.

බෝයිං 777 ගැන ඒ වගේම තවත් වැදගත් නිගමනයක්වුනේ, එහි “ගොඩබෑමේ රෝද පද්ධතිය” [Landing Gears] ලන්ඩනයේ දී සිදුවුනා වගේ රළු ගොඩබෑමකට සුදුසු විදියට නිපදවා නොමැති බවයි. මේ ගොඩබෑමේදී ගුවන්යානයේ ඉදිරි රෝද පද්ධතිය ( සිදුවිය යුතු ලෙස ) කැඩී ඉවත්වී ගිය අතර පසුපස රෝද පද්ධතිය කැඩී ගියේ නැහැ. පසුපස රෝද පද්ධතිය යානයේ ඇමිණී තිබීම නිසා කැඩී ගිය කැබලිවලින් යානයේ ඉන්ධන ටැංකි වලට සහ බඳට දැඩි හානි සිදුවුනා.

බෝයිං 777 ගැන පරීක්ෂණ වාර්තාවේ නිගමනයවුනේ සෑම රළු ගොඩබෑමකටම සුදුසු විදියට එමගොඩබෑමේ රෝද පද්ධතිය නැවත නිර්මාණය කලයුතුයි කියලයි.

කොහොමින් කොහොම වෙතත්, 141,000 විතර දැනට ධාවනයේ යෙදෙන බෝයිං 777 ගුවන්යානා අනතුරේද කියන එකට නම් තවම පිළිතුරු නැහැ….

Advertisements

6 responses to “ජෙට් ඉන්ධන අයිස් වී…

  1. “කොහොම උනත් බෝයිං 777 ගුවන්යානයේ ඉන්ධන අයිස් උනේ කොහොමද කියලා පරීක්ෂණ වාර්තාව කියන්නේ නැහැ.”

    සාමාන්‍යයෙන් ඒවගේ දෙවල් වැඩිය එළියට දාන්නේ නෑ ලැජ්ජ නිසා.

ප්‍රතිචාරයක් ලබාදෙන්න

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ WordPress.com ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Twitter picture

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Twitter ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Facebook photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Facebook ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Google+ photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Google+ ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )